Rok 2021
Plan Działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku na rok 2021
L.p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym | |
Nazwa |
Planowana wartość |
||||
1. |
Poprawa sprawności funkcjonowania systemu sądownictwa powszechnego. |
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być stosowana. | 4 % |
|
Plan działalności Sądu Apelacyjnego w Lublinie dla obszaru apelacji lubelskiej na rok 2021 |
Średni czas trwania (dotychczas sprawność) postępowań sądowych wg wybranych kategorii spraw w I instancji | 7,5 m-ca |
|
|||
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji | 95% | ||||
Liczba etatów asystenckich przypadająca na jeden etat sędziego | 0,4 |
|
|||
2. | Zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu. | Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 97% |
|
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Dyrektora Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2021
Dział I
Jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, w szczególności dla zapewnienia:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem,
oświadczamy, że w kierowanej przez nas jednostce sektora finansów publicznych:
Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Część A – nie dotyczy.
Część B – w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.
Część C – nie dotyczy.
Część D
Niniejsze oświadczenie opiera się na naszej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
- monitoringu realizacji celów i zadań,
- samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
- procesu zarządzania ryzykiem,
- kontroli wewnętrznych,
- kontroli zewnętrznych,
- audytu wewnętrznego,
- innych źródeł informacji:
- analizy ankiet oceny satysfakcji interesanta.
Jednocześnie oświadczamy, że nie są nam znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
Dział II
• Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w roku ubiegłym.
- Niewystarczająca świadomość pracowników w zakresie uczciwego i etycznego postepowania.
- Niedostateczna ilość szkoleń specjalistycznych dla pracowników wszystkich komórek organizacyjnych.
- Mało efektywny przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi sądu.
- Brak świadomości pracowników oraz niski stopień zaangażowania pracowników w zakresie kontroli zarządczej.
- Okresowe absencje pracowników spowodowane izolacją lub kwarantanną w związku z występowaniem COVID.
• Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
- Promowanie zasad etycznego postepowania wśród pracowników.
- Identyfikacja potrzeb pracowników w zakresie szkoleń oraz motywowanie do pogłębiania wiedzy poprzez samoszkolenie i inne dostępne formy dokształcania.
- Wspieranie w zakresie poprawy jakości pracy oraz odpowiedniej komunikacji wewnętrznej w jednostce.
- Podejmowanie działań mających na celu podnoszenie świadomości pracowników w zakresie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
- Działania zaradcze w przypadku okresowych nieobecności pracowników.
Dział III
Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:
- Monitorowanie poziomu zabezpieczenia kadr sądu, obsady stanowisk orzeczniczych i urzędniczych,
- Usprawnianie i podnoszenie standardów zarządzania w celu zabezpieczenia właściwego toku pracy jednostki (aktualizacja procedur wewnętrznych , bieżąca kontrola),
- Działania mające na celu zwiększenie udziału mediacji w rozwiązywaniu sporów,
- Wprowadzenie nowych narzędzi komunikacji wewnętrznej, podnoszącej szybki przepływ informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi (czat wewnętrzny),
- Kontrolowanie i nadzorowanie na bieżąco właściwego toku postepowań sądowych (czas trwania, sprawność, organizacja),
- Prowadzenie działalności szkoleniowej zgodnie z potrzebami poszczególnych grup - szkolenia on-line oraz Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury,
- Wspieranie organizacyjne i techniczne profesjonalnego procesu obsługi interesanta.
Sprawozdanie z wykonania planu działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku za rok 2021
Część A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2021
L.p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu | ||
Nazwa |
Planowana wartość |
Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1. |
Poprawa sprawności funkcjonowania systemu sądownictwa powszechnego. |
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być stosowana. | 4% | 4.12% |
|
|
Średni czas trwania (dotychczas sprawność) postępowań sądowych wg wybranych kategorii spraw w I instancji | 7,5 m-ca | 6,96 m-ca |
|
|||
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji | 95% | 103,5% | ||||
Liczba etatów asystenckich przypadająca na jeden etat sędziego | 0,4 | 0,41 |
|
|||
2. | Zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu. | Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 97% | 102,2% |
|