Regulamin organizacyjny sądu
Regulamin Organizacyjny Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
- Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, zwany dalej „Sądem"', jest sądem powszechnym i sprawuje wymiar sprawiedliwości w obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Lublinie.
- Siedzibą Sądu jest miasto Świdnik, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 grudnia 2010 r. w sprawie zniesienia Sądu Rejonowego w Lublinie i Zamiejscowego Wydziału Karnego Sądu Rejonowego w Trzcince z siedzibą w Czarnkowie, utworzenia Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Sądu Rejonowego Lublin-Zachód w Lublinie oraz zmiany rozporządzenia w sprawie sądów apelacyjnych, sądów okręgowych i sądów rejonowych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości (Dz. U. Nr 245, poz. 1640 z późn. zm.).
- Właściwość ogólna Sądu obejmuje część miasta Lublin od granicy miasta Lublin i gminy Wólka, na wschód od rzeki Bystrzycy do Al. Unii Lubelskiej oraz do skrzyżowania z ul. Fabryczną i na północ od ul. Fabrycznej i ul. Droga Męczenników Majdanka do granicy miasta Lublin z gminą Głusk. Dla miasta Świdnik oraz gmin: Bychawa, Głusk, Jabłonna. Krzczonów, Ludwin, Łęczna, Mełgiew, Milejów, Niemce, Piaski, Puchaczów, Rybczewice, Spiczyn, Strzyżewice, Trawniki, Wólka, Wysokie z wyłączeniem spraw wskazanych w §1 ust. 4-7 Regulaminu.
- Sąd rozpoznaje sprawy Krajowego Rejestru Sądowego z obszaru właściwości sądów rejonowych: Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, Lublin-Zachód w Lublinie, w Białej Podlaskiej, Chełmie, Kraśniku, Lubartowie, Opolu Lubelskim, Puławach, Radzyniu Podlaskim, Rykach, we Włodawie, w Łukowie, Biłgoraju, Hrubieszowie, Janowie Lubelskim, Krasnymstawie, Tomaszowie Lubelskim i Zamościu, a także – z wyłączeniem spraw z zakresu rejestru dłużników niewypłacalnych – w Grójcu, Kozienicach, Lipsku, Przysusze, Radomiu, Szydłowcu, Zwoleniu, Garwolinie, Mińsku Mazowieckim, Siedlcach, Sokołowie Podlaskim i Węgrowie.
- Sąd rozpoznaje także sprawy Rejestru Zastawów z obszaru właściwości Sądów Rejonowych: Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, Lublin-Zachód w Lublinie, w Białej Podlaskiej, Chełmie, Kraśniku, Lubartowie, Opolu Lubelskim, Puławach, Radzyniu Podlaskim, Rykach, we Włodawie, w Grójcu, Kozienicach, Lipsku, Przysusze, Radomiu, Szydłowcu, Zwoleniu, Garwolinie, Łukowie, Mińsku Mazowieckim, Siedlcach, Sokołowie Podlaskim, Węgrowie, Biłgoraju, Hrubieszowie, Janowie Lubelskim, Krasnymstawie, Tomaszowie Lubelskim i Zamościu.
- Sąd rozpoznaje także sprawy gospodarcze z obszaru właściwości sądów rejonowych: Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, Lublin-Zachód w Lublinie, w Białej Podlaskiej, Chełmie, Kraśniku, Lubartowie, Łukowie, Opolu Lubelskim, Puławach, Radzyniu Podlaskim, Rykach i we Włodawie.
- Sąd rozpoznaje także sprawy upadłościowe i restrukturyzacyjne z obszaru właściwości sądów rejonowych: Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, Lublin-Zachód w Lublinie, w Białej Podlaskiej, Chełmie, Kraśniku, Lubartowie, Łukowie, Opolu Lubelskim, Puławach, Radzyniu Podlaskim, Rykach, we Włodawie, w Garwolinie, Mińsku Mazowieckim, Siedlcach, Sokołowie Podlaskim, Węgrowie, Biłgoraju, Hrubieszowie, Janowie Lubelskim, Krasnymstawie, Tomaszowie Lubelskim i Zamościu.
§ 2
- Sąd działa w oparciu o:
- Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.),
- ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 217 z późn. zm.), dalej powoływanym jako u.s.p.,
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2019 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych ( t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2514 z późn. zm.),
- zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS z 2019 poz. 138 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia siedzib i obszarów właściwości sądów apelacyjnych, sądów okręgowych i sądów rejonowych oraz zakresu rozpoznawanych przez nie spraw ( t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 125 z późn. zm.).
Rozdział 2
Organizacja Sądu
§ 3
- Organami Sądu są: Prezes Sądu i Dyrektor Sądu.
- W Sądzie jest powołanych dwóch Wiceprezesów, którzy zastępują Prezesa w zakresie jego czynności podczas jego nieobecności.
§ 4
- Nadzór nad poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Sądu podejmowany jest na podstawie powołanych wyżej źródeł prawa, sprecyzowanych poprzez zakresy czynności Prezesa Sądu, Wiceprezesów, Dyrektora oraz z innych obowiązujących przepisów.
§ 5
- W strukturze sądu wyodrębnione są Wydziały, Oddziały, Sekcje Wykonywania Orzeczeń, Zespoły Kuratorskiej Służby Sądowej, a także mogą zostać utworzone stanowiska samodzielne.
- W Sądzie powołana jest Komisja Socjalna, zwana dalej „Komisją”.
- Przy Sądzie funkcjonują Ośrodki Kuratorskie.
§ 6
- W Sądzie funkcjonują następujące Wydziały:
- I Wydział Cywilny, w ramach którego wyodrębniona została Sekcja do spraw z zakresu postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego,
- II Wydział Karny, w ramach którego wyodrębniona została Sekcja wykonywania orzeczeń,
- IV Wydział Rodzinny i Nieletnich,
- V Wydział Ksiąg Wieczystych,
- VI Wydział Krajowego Rejestru Sądowego,
- VII Wydział Rejestru Zastawów,
- VIII Wydział Gospodarczy,
- IX Wydział dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
- W Sądzie funkcjonują Oddziały:
- Oddział Administracyjny,
- Oddział Finansowy,
- Oddział Gospodarczy,
- Oddział Kadr,
- W Sądzie funkcjonują Zespoły Kuratorskiej Służby Sądowej:
- I Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Karnych,
- II Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Rodzinnych i Nieletnich,
- III Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Karnych,
- IV Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Rodzinnych i Nieletnich.
- Przy Sądzie funkcjonuje 5 Ośrodków Kuratorskich:
- Ośrodek Kuratorski Nr 1 w Bychawie,
- Ośrodek Kuratorski Nr 2 w Świdniku,
- Ośrodek Kuratorski Nr 3 w Świdniku,
- Ośrodek Kuratorski Nr 4 w Łęcznej,
- Ośrodek Kuratorski Nr 5 w Lublinie.
- W Sądzie powołane są do funkcjonowania także stanowiska:
- Inspektor Ochrony Danych,
- Audytor Wewnętrzny,
- Główny Księgowy,
- Zastępca Głównego Księgowego.
§ 7
- Całokształtem pracy Wydziałów kierują Przewodniczący Wydziałów, oraz realizują czynności z zakresu nadzoru administracyjnego bez odrębnego upoważnienia Prezesa Sądu.
- W razie potrzeby powoływany jest Zastępca Przewodniczącego Wydziału.
- Całokształtem pracy sekcji kieruje kierownik sekcji.
§ 8
Obowiązki w zakresie czynności administracyjnych oraz w sprawach sądowych Kierownika sekretariatu określa § 5 ust. 2. oraz § 9 ust. 1. zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. MS z 2019 poz. 138 z późn. zm.).
Rozdział 3
Wydziały Sądu
§ 9
I Wydział Cywilny
- W I Wydziale Cywilnym są rozpoznawane sprawy z zakresu prawa cywilnego w procesie oraz w postępowaniu nieprocesowym, sprawy cywilne podlegające rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym oraz dotyczące depozytów sądowych i przepadku rzeczy z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 3 Regulaminu.
- W I Wydziale Cywilnym są rozpoznawane także skargi na orzeczenia referendarzy V Wydziału Ksiąg Wieczystych.
- W I Wydziale Cywilnym utworzona jest Sekcja ds. z zakresu postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego.
§ 10
II Wydział Karny
- W II Wydziale Karnym są rozpoznawane sprawy z zakresu prawa karnego, karnego skarbowego i sprawy wykroczeniowe z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 3 Regulaminu.
- W II Wydziale Karnym są rozpoznawane sprawy o przestępstwa, o których mowa w art. 47–49a ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe oraz przestępstwa popełnione w prasie na obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Lublinie.
- W II Wydziale Karnym utworzona jest Sekcja Wykonywania Orzeczeń.
§ 11
IV Wydział Rodzinny i Nieletnich
W IV Wydziale Rodzinnym i Nieletnich rozpoznawane są sprawy z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, sprawy dotyczące demoralizacji i czynów karalnych nieletnich, leczenia osób uzależnionych od alkoholu oraz od środków odurzających i psychotropowych z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 3 Regulaminu oraz spraw należących do sądu opiekuńczego na podstawie odrębnych ustaw.
§ 12
V Wydział Ksiąg Wieczystych
- W V Wydziale Ksiąg Wieczystych rozpoznawane są wnioski o założenie księgi wieczystej, o wpisy do księgi wieczystej, dla nieruchomości położonych w obszarze właściwości wskazanej w § 1 pkt 3 Regulaminu.
- W ramach V Wydziału Ksiąg Wieczystych prowadzone jest Archiwum Ksiąg Wieczystych.
- Przy V Wydziale Ksiąg Wieczystych jest utworzona ekspozytura Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, która wydaje następujące rodzaje dokumentów:
- odpisy zwykłe księgi wieczystej,
- odpisy zupełne księgi wieczystej,
- zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej,
- wyciąg z księgi wieczystej.
§ 13
VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
- W VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego rozpoznawane są wnioski o wpis do rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 4 Regulaminu.
- W VI Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego jest utworzony Oddział Centralnej Informacji KRS, który wydaje:
- odpisy z rejestru dłużników niewypłacalnych,
- odpisy z Krajowego Rejestru Sądowego,
- wyciągi z Krajowego Rejestru Sądowego,
- zaświadczenia, że podmiot nie jest wpisany do rejestru dłużników niewypłacalnych,
- numery KRS, pod którymi są wpisane podmioty w KRS,
- zaświadczenia, że podmiot wpisany w KRS jest OPP,
- zaświadczenia, że podmiot nie jest wpisany do KRS,
- zaświadczenia, że podmiot jest wpisany do KRS,
- zaświadczenia o wykreśleniu podmiotu z KRS.
- Przy VI Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego działa Punkt Przyjmowania Ogłoszeń Monitora Sądowego i Gospodarczego (ogólnokrajowy dziennik urzędowy, który zamieszcza obwieszczenia lub ogłoszenia), którego wydawanie organizuje Biuro do Spraw Wydawania Monitora Sądowego i Gospodarczego Ministerstwa Sprawiedliwości.
§ 14
VII Wydział Gospodarczy Rejestru Zastawów
- VII Wydział Rejestru Zastawów prowadzi sprawy rejestru zastawów z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 5 Regulaminu.
- Przy VII Wydziale Rejestru Zastawów jest utworzona Ekspozytura Centralnej Informacji Rejestru Zastawów, która wydaje:
- zaświadczenia o wpisie podmiotu jako zastawcy w Rejestrze Zastawów,
- zaświadczenia o wpisie podmiotu jako zastawcy określonego przedmiotu w Rejestrze Zastawów,
- numery pozycji Rejestru Zastawów,
- odpisy z Rejestru Zastawów.
§ 15
VIII Wydział Gospodarczy
- W VIII Wydziale Gospodarczym rozpoznawane są sprawy należące do właściwości sądów rejonowych sprawy gospodarcze w tym sprawy rozpoznawane w postępowaniu nakazowym, upominawczym oraz inne przekazane przez odrębne przepisy.
- W VIII Wydziale Gospodarczym rozpoznawane są sprawy gospodarcze z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 6 Regulaminu
- W VIII Wydziale Gospodarczym rozpoznawane są skargi na orzeczenia referendarzy VI Wydziału Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego i VII Wydział Gospodarczy Rejestru Zastawów.
§ 16
IX Wydział dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych
W IX Wydziale dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych rozpoznawane są sprawy z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego z obszaru właściwości wskazanej w § 1 pkt 7 Regulaminu.
Rozdział 4
Oddziały i inne komórki organizacyjne Sądu
§ 17
Oddział Administracyjny
- Oddział Administracyjny podlega Prezesowi Sądu w zakresie zapewnienia właściwego toku wewnętrznego urzędowania sądu oraz Dyrektorowi Sądu w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych oraz majątkowych.
- W ramach Oddziału Administracyjnego funkcjonuje:
- sekretariat Prezesa, do którego zadań należy:
- realizacja czynności Prezesa i Wiceprezesów Sądu,
- ewidencja korespondencji kierowanej do Prezesa Sądu,
- ewidencja wniosków o udzielanie informacji publicznej oraz czynności związane z jej udzielaniem,
- prowadzenie zbioru zarządzeń Prezesa Sądu,
- prowadzenie rejestru skarg administracyjnych oraz na czynności komornika,
- sporządzanie zestawienia w zakresie kar umownych oraz reklamacji,
- prowadzenie wykazu służbowego dla komorników sądowych działających w obszarze tut. Sądu,
- sprawy wewnętrznej organizacji Sądu, w tym sprawy ławników,
- prowadzenie czynności zgodnie z Zarządzeniem nr 10 Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku z dnia 2 marca 2020 r. w sprawie procedury postępowania z przedmiotami nienadającymi się dołączyć do akt spawy,
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie przydzielania dostępu do systemów teleinformatycznych tut. Sądu,
- zarządzanie stroną internetową Sądu - wniosek o dokonanie publikacji na stronie internetowej Sądu za pośrednictwem systemu EZD po godzinie 14:45 zostanie zrealizowana następnego dnia roboczego.
- Biuro Podawcze, do którego zadań należy:
- przyjmowanie korespondencji wpływającej do Sądu, znakowanie jej pieczęcią wpływu oraz rejestracja,
- rozdzielanie przyjętej korespondencji pomiędzy poszczególne komórki organizacyjne,
- przyjmowanie pism do wysłania i ich ekspedycja,
- organizacja ekspedycji przesyłek,
- prowadzenie ewidencji służącej rozliczeniom należności z tytułu przesyłek pocztowych.
- Archiwum Zakładowe, do którego zadań należy:
- przyjmowanie dokumentacji archiwalnej wytworzonej w poszczególnych komórkach organizacyjnych, przechowywanie i zabezpieczenie oraz prowadzenie jej ewidencji,
- udostępnianie zasobów archiwalnych upoważnionym osobom,
- przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji stanowiącej materiały archiwalne kategorii „A” do właściwego archiwum państwowego,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oraz jej niszczenie.
- Biuro Obsługi Interesantów, którego zadania określa odrębne zarządzenie;
- Czytelnia akt, której zadania określa odrębne zarządzenie.
- Za funkcjonowanie Biura Obsługi Interesantów, Czytelni Akt i Biura Podawczego odpowiada Kierownik Bura Obsługi Interesantów, do którego zadań należy w szczególności organizowanie i nadzór nad pracą wskazanych komórek organizacyjnych.
- Do zakresu działania oddziału administracyjnego nalezą również sprawy socjalno-bytowe pracowników.
§ 18
Oddział Finansowy
Do zakresu działania Oddziału Finansowego należy w szczególności:
- Prowadzenie rachunkowości Sądu poprzez zorganizowanie sporządzanie, przyjmowanie, obieg, archiwizowanie i kontrolę dokumentów w sposób zapewniający:
- właściwy przebieg operacji gospodarczych,
- prawidłowe wykonywanie zadań oraz sprawozdawczości finansowej.
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych z wyłączeniem ewidencji analitycznej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz należności sądowych.
- Prowadzenie obsługi kasowej.
- Przeprowadzanie inwentaryzacji.
- Sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych, finansowych oraz statystycznych w zakresie finansowym na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Prowadzenie gospodarki finansowej Sądu oraz dysponowanie rachunkami bieżącymi.
- Wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, w części dotyczącej wynagrodzeń.
- Przygotowywanie projektu planu finansowego oraz planu finansowego, w tym w układzie zadaniowym, a następnie wykonywanie budżetu Sądu, zgodnie z opracowanym harmonogramem.
- Realizowanie obowiązków płatnika na podstawie odrębnych przepisów.
- Gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).
§ 19
Głównemu Księgowemu powierza się odpowiedzialność w zakresie :
- Ustalania, ustalania we właściwej wysokości, pobierania i dochodzenia w wysokości wynikającej z prawidłowego obliczenia należności Skarbu Państwa.
- Przekazywania w terminie do budżetu w należnej wysokości pobranych dochodów należnych Skarbowi Państwa.
- Nadzoru nad prawidłowym naliczaniem i terminowym odprowadzaniem w kwocie wynikającej z prawidłowego obliczenia:
- składek na ubezpieczenia społeczne,
- składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- składek na Fundusz Pracy,
- wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
- Wykonania w terminie zobowiązania jednostki, w tym obowiązku zwrotu, podatku, nadpłaty lub nienależnie opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat albo oprocentowanie tych należności.
- Terminowego i poprawnego przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji oraz przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji w sposób zgodny z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
- Sporządzania i przekazania w terminie sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz wykazania w sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
- Należytego dokonania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących takiej operacji, aby nie miało ono wpływu na:
- dokonanie wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych,
- zaciągnięcie zobowiązania niemieszczącego się w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych,
- nadzór nad terminowym i w prawidłowej wysokości naliczaniem i przekazywaniem wynagrodzeń pracowników Sądu, wraz ze wszystkimi jego składnikami.
- Zastępca Głównego Księgowego wykonuje czynności należące do kompetencji Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności bądź przez niego zlecone.
§ 20
Oddział Gospodarczy
Do zakresu działania Oddziału Gospodarczego należy w szczególności :
- Przygotowywanie dokumentacji oraz udział w procedurach zamówień publicznych w zakresie prowadzonych zadań.
- Administrowanie nieruchomościami Sądu oraz ustalenie i dochodzenie należności w zakresie właściwości Oddziału Gospodarczego.
- Prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokonywanie wymaganych prawem przeglądów okresowych budynków Sądu.
- Naprawa i konserwacja instalacji, sprzętu, urządzeń oraz zlecanie robót z zakresu konserwacji i napraw podmiotom zewnętrznym.
- Planowanie, realizacja zaopatrzenia oraz wyposażenie Sądu w materiały, meble, maszyny i środki trwałe.
- Współpraca z Oddziałem Informatycznym Sądu Apelacyjnego w Lublinie w zakresie planowania zakupów i bieżącej eksploatacji sprzętu, programów komputerowych oraz usług informatycznych i teleinformatycznych.
- Prowadzenie ewidencji rzeczowych składników majątkowych Sądu oraz gospodarowanie nimi.
- Likwidacja środków trwałych uszkodzonych i wyeksploatowanych, nienadających się do dalszego użytkowania.
- Ewidencjonowanie i zarządzanie zasobami informatycznymi.
- Prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową w Sądzie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Prowadzenie spraw związanych z obsługą i funkcjonowaniem systemu kontroli dostępu, systemu monitoringu, systemów sygnalizacji włamania i napadu.
- Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania centrali telefonicznej.
- Prowadzenie spraw związanych z gospodarką drukami.
- Gospodarka kluczami w obiektach Sądu.
- Prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów związanych z eksploatacją nieruchomości.
- Prowadzenie spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 21
- Kierownik Oddziału Gospodarczego pełni funkcję głównego specjalisty do spraw zamówień publicznych.
- Główny specjalista do spraw zamówień publicznych podlega bezpośrednio Dyrektorowi Sądu.
- Do zakresu zadań głównego specjalisty do spraw zamówień publicznych należy:
- opracowywanie i aktualizacja przepisów wewnętrznych związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących zamówień publicznych (w tym, między innymi regulaminu prac komisji przetargowych oraz zarządzeń w sprawie powołania komisji),
- prowadzenie wszelkich spraw związanych z funkcjonowaniem przepisów dotyczących zamówień publicznych, w tym:
- opracowanie rocznych planów zamówień publicznych na podstawie planów zamówień składanych przez merytoryczne komórki organizacyjne,
- prowadzenie dokumentacji związanej z udzieleniem zamówienia publicznego,
- merytoryczny nadzór nad poprawna interpretacją przepisów z zakresu zamówień publicznych oraz ścisła współpraca z komórkami organizacyjnymi Sądu,
- merytoryczny nadzór nad komórkami organizacyjnymi Sądu w zakresie prawidłowego udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów dotyczących zamówień publicznych.
§ 22
Oddział Kadr
- Do zakresu działania Oddziału Kadr należy:
- prowadzenie spraw etatowych i osobowych pracowników Sądu,
- udział w tworzeniu projektu budżetu w zakresie planu etatów Sądu,
- prowadzenie spraw kadrowych sędziów, referendarzy sądowych asesorów, asystentów sędziego, urzędników i innych pracowników oraz kuratorów zawodowych zatrudnionych w Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku,
- prowadzenie spraw sędziów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin uprawnionych do uposażenia rodzinnego,
- prowadzenie spraw emerytalno-rentowych pracowników,
- organizowanie czynności związanych z okresowymi ocenami pracowników,
- organizowanie konkursów na wolne stanowiska w Sądzie,
- czynności w sprawach dyscyplinarnych,
- organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników, w tym sporządzanie i realizacja rocznego planu szkoleń,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy,
- wykonywanie czynności związanych z profilaktyczną opieką zdrowotną nad pracownikami, wynikających z przepisów kodeksu pracy,
- wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu,
- sporządzanie informacji, analiz oraz sprawozdań statystycznych z zakresu spraw osobowych,
- organizowanie i kierowanie stażem urzędniczym,
- organizowanie praktyk studenckich,
- wykonywanie uchwał i postanowień Kolegium Sądu,
- wykonywanie czynności związanych z wydawaniem przez Prezesa lub Dyrektora Sądu poleceń wyjazdu służbowego (delegacji służbowych).
- Wykonywanie czynności w sprawach kuratorów społecznych
- W ramach Oddziału Kadr funkcjonuje:
- sekretariat Dyrektora, do którego zadań należy:
- realizacja czynności Dyrektora Sądu,
- ewidencja korespondencji kierowanej do Dyrektora Sądu,
- prowadzenie zbioru zarządzeń Dyrektora Sądu.
§ 23
Zespoły Kuratorskiej Służby Sądowej
- I i III Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Karnych zajmuje się resocjalizacją skazanych, którym warunkowo zawieszono karę pozbawienia wolności, udzielono przerwy w odbywaniu kary lub orzeczono karę ograniczenia wolności oraz których zwolniono z zakładu karnego. Zespół przeprowadza wywiady środowiskowe zlecone przez Sąd lub prokuraturę;
- II i IV Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej do Wykonywania Orzeczeń w Sprawach Rodzinnych i Nieletnich:
- nadzoruje młodzież, która weszła w konflikt z prawem lub jest niedostosowana społecznie,
- pracuje z rodziną dysfunkcyjną,
- prowadzi działania wobec osób zobowiązanych przez Sąd do poddania się leczeniu odwykowemu,
- na zlecenie Sądu przeprowadza wywiady środowiskowe,
- prowadzi działalność resocjalizacyjną wobec nieletnich skierowanych przez Sąd do uczestniczenia w zajęciach kuratorskich ośrodków pracy z młodzieżą.
- Rodzinni kuratorzy zawodowi sprawują nadzór nad utworzonymi przy Sądzie Ośrodkami Kuratorskimi, których zadaniem jest działalność profilaktyczna, opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjno-terapeutyczna.
§ 24
Sekcja Ochrony Informacji Niejawnych
- Zadania Sekcji Ochrony Informacji Niejawnych i zakres działania kierownika określa zakres czynności zatwierdzony przez Prezesa Sądu oraz Zarządzenie nr 10/2015 Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku z dnia 22 czerwca 2015 r.
§ 25
Pracownik odpowiedzialny za sprawy obronne
- Osoba odpowiedzialna za nadzorowanie spraw obronnych podlega bezpośrednio Prezesowi Sądu. Zakres zadań i czynności z zakresu spraw obronnych obejmuje w szczególności:
- opracowywanie projektów zarządzeń i wytycznych, realizowanie zadań w zakresie obronnym, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie dokumentów normujących działalność zamierzeń obronnych,
- opracowanie regulaminu organizacyjnego na okres „W" w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
- wykonywanie dokumentacji stałego dyżuru,
- wykonywanie sprawozdań z zakresu realizacji zadań.
- Szczegółowy zakres działania pracownika ds. obronnych określa zakres czynności ustalony przez Prezesa Sądu.
§ 26
Audytor Wewnętrzny
Audytor wewnętrzny podlega Prezesowi i Dyrektorowi Sądu.
§ 27
Inspektor Ochrony Danych
- Inspektor Ochrony Danych podlega Prezesowi Sądu i Dyrektorowi Sądu.
- Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy:
- informowanie Administratorów lub podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów RODO oraz innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania przepisów RODO, innych przepisów Unii lub krajowych o ochronie danych oraz polityk Administratorów w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty i przekazywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów,
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
- współpraca z organem nadzorczym,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
- pełnie funkcji punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą i wspieranie administratora w procesie realizacji żądań tych osób wynikających z przepisów RODO,
- wsparcie administratora przy naruszeniu ochrony danych, w tym przy ocenie ryzyka naruszenia i dokonywaniu niezbędnych zawiadomień.
Rozdział 5
Dokumenty i pieczęcie Sądu
§ 28
- Sąd używa do oznaczeń pism, wezwań, zawiadomień podłużnej pieczęci z nazwą Sądu, oznaczeniem Wydziału, Oddziału czy Zespołu oraz jego adresem.
- Sąd używa również okrągłych pieczęci z wizerunkiem godła Państwa. Instrukcja w sprawie pieczęci i stempli używanych w Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku określona jest w odrębnych przepisach.
§ 29
- Obieg, gromadzenie i przechowywanie dokumentów reguluje instrukcja kancelaryjna i rzeczowy wykaz akt.
- Instrukcję obiegu dokumentów księgowych ustala w formie pisemnej Dyrektor Sądu, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 30
Postępowanie z dokumentami i aktami zawierającymi informacje niejawne regulują odrębne przepisy.
Rozdział 6
Godziny pracy Sądu
§ 31
- Sąd urzęduje:
- w poniedziałki w godzinach od 7:30 do 18:00,
- od wtorku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30,
- Samoobsługowy Terminal Płatniczy obsługujący wpłaty realizowane za pomocą kart płatniczych pozostaje do dyspozycji interesantów w godzinach urzędowania Sądu.
- Przewodniczący Wydziałów i Kierownicy Oddziałów zobowiązani są do opracowania systemu podziału pracy podległych komórek tak, aby przy zachowaniu obowiązkowego czasu pracy pracowników zapewniona była obsługa interesantów, także w poniedziałki od godz. 15:30 do godz. 18:00.
- Godziny przyjmowania interesantów w niżej wymienionych komórkach:
- Biuro Podawcze: poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18:00, a od wtorku do piątku od godz. 8:00 do godz. 15:15,
- Biuro Obsługi Interesantów: poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18:00, a od wtorku do piątku od godz. 8:00 do godz. 15:30,
- Czytelnia akt: poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18:00, a od wtorku do piątku od godz. 8:00 do godz. 15:00,
- Ekspozytura Centralnej Informacji RZ oraz Centralna Informacji KRS: poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18:00, a od wtorku do piątku od godz. 8:00 do godz. 15:15,
- Ekspozytura Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych: poniedziałek od godz. 8:00 do godz. 18, a od wtorku do piątku od godz. 8:00 do godz. 15:15.
- Regulacje zawarte w § 34 Regulaminu nie dotyczą pracowników Wydziałów, w których obowiązują dyżury wprowadzone w związku z orzekaniem w trybie przyśpieszonym.
- Przewodniczący Wydziałów przyjmują interesantów codziennie w godzinach urzędowania Sądu.
- Prezes Sądu i Wiceprezesi przyjmują interesantów codziennie w godzinach od 10:00 do 14:00.
- Z zastrzeżeniem konieczności wykonywania obowiązków służbowych, zakazuje się pozostawania w budynku Sądu poza godzinami urzędowania.
- W przypadku przebywania pracowników, w tym sędziów, w budynku Sądu poza czasem urzędowania Sądu, okres pozostawania w obiekcie należy wpisać do kontrolki znajdującej się u ochrony budynku.