Plan działalności - rok 2023
Plan Działalności Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku na rok 2023
Część A: Najważniejsze cele do realizacji w roku 2023
L. p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Odniesienie do dokumentu o charakterze strategicznym | |
Nazwa |
Planowana wartość |
||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. |
Standaryzacja systemów |
Liczba etatów asystenckich przypadających na jeden etat | 0,40 |
1. Monitorowanie poziomu etatyzacji asystentów - analiza zwolnionych etatów asystenckich celem właściwego ich rozmieszczenia. 2. Zapewnienie optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów. |
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
2. | Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości |
Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 98 % |
1. Działalność orzecznicza - sprawowanie wymiaru sprawiedliwości. 2. Wykonywanie/sprawowanie wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądu/ów. 3. Prowadzenie bieżącej analizy wyników pracy sądu/ów oraz podejmowanie czynności nadzorczych celem zapewnienia prawidłowego toku urzędowania sądu/ów. 4. Monitorowanie poziomu etatyzacji i obsady stanowisk: sędziowskich, asesorskich, referendarskich. asystenckich, urzędniczych oraz innych pracowników, celem zapewnienia optymalnej obsady w ramach przyznanych limitów. 5. Działalność szkoleniowa - podnoszenie kwalifikacji zawodowych: sędziów, asesorów sądowych, referendarzy sądowych, asystentów sędziów, kuratorów sądowych, urzędników' sądowych i innych pracowników sądu/ów. 6. Działalność na rzecz ułatwienia dostępu do wymiaru sprawiedliwości. 7. Dążenie do zapewnienia odpowiednich warunków techniczno - organizacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania sądu/ów. |
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji | 90 % | ||||
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) (w dniach) |
190 | ||||
3. | Upowszechnianie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowych |
Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądów, w których mediacja może być zastosowana | 3 % | Promocja, propagowanie oraz wsparcie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ADR). |
Plan działalności Ministra Sprawiedliwości na rok 2023 dla działu administracji rządowej - sprawiedliwość |
Świdnik, dn. 29.12.2022 r.
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Prezesa Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku i Dyrektora Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
za rok 2023
Dział I
Jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy,
w szczególności dla zapewnienia:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem,
oświadczamy, że w kierowanej przez nas jednostce sektora finansów publicznych:
Sądzie Rejonowym Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
Część A – nie dotyczy
Część B
- w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.
Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.
Część C – nie dotyczy
Część D
Niniejsze oświadczenie opiera się na naszej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:
- monitoringu realizacji celów i zadań,
- samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
- procesu zarządzania ryzykiem,
- kontroli wewnętrznych,
- kontroli zewnętrznych,
- audytu wewnętrznego,
- innych źródeł informacji:
- analizy ankiet oceny satysfakcji interesanta,
Jednocześnie oświadczamy, że nie są nam znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.
Dyrektor Sądu Rejonowego Prezes Sądu Rejonowego
Lublin-Wschód w Lublinie Lublin-Wschód w Lublinie
z siedzibą w Świdniku z siedzibą w Świdniku
Sylwia Choroszyńska-Zezula Marek Mielnik
/podpisano elektronicznie/ /podpisano elektronicznie/
Świdnik,12.03.2024
(miejscowość, data)
Dział II
- Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej w roku ubiegłym.
- Niezadawalający system mechanizmów kontroli związany z nadzorem, ochroną zasobów,
- Niewystarczająca świadomość pracowników odnośnie wyznaczania mierników w planach działalności komórek organizacyjnych, stopnia ich realizacji, jak również identyfikacji ryzyk oraz odpowiednich reakcji na wskazane ryzyka.
- Planowane działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
- Działalność szkoleniowa, podnosząca świadomość pracowników w zakresie zabezpieczenia i nadzoru nad przebiegiem procesów dotyczących kontroli operacji finansowych i gospodarczych i systemów informatycznych,
- Wzmocnienie monitorowania i poprawy działań związanych z właściwą realizacją planu działalności sądu.
Działania, które zostały podjęte w ubiegłym roku w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:
- Prowadzono działalność szkoleniową zgodnie z potrzebami poszczególnych grup - szkolenia on-line oraz przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury,
- Przeprowadzono w grupie sędziów i asesorów szkolenia 21 osób , zakres obejmował prawo materialnoprawne, o dział spadku, zniesienie współwłasności, podział majątku wspólnego oraz koszty procesów, szkolenia Bhp i p.poż
- Przeprowadzono w grupie kuratorów szkolenia 25 osób , zakres obejmował ust o przemocy w rodzinie, zagadnienia dot przemocy w rodzinie, metody pracy z osobami nadzorowanymi, zakres Bhp i p.po
- Przeprowadzono w grupie urzędników szkolenia 31 osób , zakres szkoleń obejmował, obsługę sekretariatów sądowych, zagadnienia zamówień publicznych, kadry i płace, Rachunkowość budżetową, szkolenia Bhp i p.poż
- Monitorowano w okresach kwartalnych wartości zaplanowanych do osiągnięcia mierników w granicach zatwierdzonego planu działalności.
- Prowadzono działania zmierzające do wdrożenia elektronicznego zarządzania dokumentacją.
- Wprowadzano nowe oraz aktualizowano dotychczas obowiązujące akty regulujące procedury wewnętrzne jednostki. Wprowadzono i zaktualizowano łącznie 50 procedur,
- Dokonywano oceny bieżącej funkcjonowania kontroli zarządczej w poszczególnych komórkach organizacyjnych sądu. Wprowadzano na bieżąco działania korygujące i naprawcze,
- Przeprowadzano audyt wewnętrzny zgodnie z zatwierdzonym rocznym planem audytu.
L.p. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu | Najważniejsze zadania służące realizacji celu | Najważniejsze podjęte działania służące realizacji celu | ||
Nazwa |
Planowana wartość |
Osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1. |
Standaryzacja systemów organizacji pracy w wymiarze sprawiedliwości |
Liczba etatów asystenckich przypadająca na 1 etat sędziego | 0,40 | 0,40 |
|
|
2. | Zapewnienie dostępnego i otwartego na obywatela wymiaru sprawiedliwości | Wskaźnik opanowania wpływu spraw (ogółem) | 98% | 99,37% |
|
|
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji | 90% | 98% | ||||
Wskaźnik sprawności postępowania sądowego (wg metodologii CEPEJ) | 190 dni | 70 dni | ||||
3. | Upowszechnienie mediacji oraz innych polubownych metod rozwiązywania sporów, jako rzeczywistej i ogólnodostępnej alternatywy dla spornych postępowań sądowch | Odsetek spraw skierowanych do mediacji w stosunku do wszystkich spraw wpływających do sądu, w których mediacja może być stosowana | 3% | 4,10% |
|